A frontok csak jönnek-mennek – a vérnyomás pedig ingadozik!

Mindezt nem csak a kedvünk bánja, hanem megterheli szervezetünket, szív- és érrendszerünket, a keringési betegségekben szenvedők akár életveszélybe is kerülhetnek, hiszen ez a változékony időjárás terheli a szív- és keringési rendszert, kimeríti a szervezetünket, kimerültséget, fáradékonyságot, dekoncentráltságot okoz. Különösen az idős, és/vagy magas vérnyomásos, szív- és érrendszeri betegségekkel együtt élni kényszerülő embereknek kell figyelniük önmagukra. A kánikulai napok, illetve az azokat „leváltó” időjárási frontok befolyásolhatják az általános közérzetüket, és gyakran felerősíthetik a betegségük tüneteit is.

hipertónia (más néven magas vérnyomás) sokáig rejtve maradhat, és csak akkor derül fény a betegség meglétére, ha már kialakult valamely szövődmény is. Nem véletlenül hívják néma gyilkosnak, mert szinte észrevétlenül is képes súlyos szervkárosodásokat előidézni. A különböző jelekre emiatt érdemes nagy figyelmet fordítani, hogy egészségünket hosszútávon is megóvjuk. Magas vérnyomásról akkor beszélünk, ha a mért érték 140/90 Hgmm feletti.
Amennyiben életmódunk, vagy a genetikai hajlam indokolja, érdemes rendszeresen mérni a vérnyomásunkat. Az idejében elkezdett gyógyszeres kezelés, valamint az életmódváltás nagyban hozzájárul a szív-, érrendszer védelméhez és a súlyos szövődmények elkerüléséhez.

Így tartsa kordában a vérnyomását: A magas vérnyomás karbantartásában a legelső lépés a megfelelő életmód. Rendszeres mozgással, egészséges táplálkozással, szaunával, masszázzsal és egyéb praktikákkal nemcsak megelőzheti, de akár 20 Hgmm-rel csökkentheti is vérnyomását. Fontos azonban, hogy az életmód kezelés ugyanúgy orvosi felügyeletet igényel, mint a gyógyszeres terápia. Ezért a második lépés a megfelelő gyakorlattal bíró szakorvos felkeresése, a kezelés személyre szabott beállítása és rendszeres kontroll.

teendők szempontjából teljesen mindegy, hogy mi a hipertónia oka. A vérnyomás szinten tartása érdekében be kell tartani néhány fontos pontot. Ezek csökkenthetik a szívbetegség kockázatát és hozzásegítik Önt az egészségesebb élethez. Az elsődleges betegségmegelőzés az életmódváltás. Az egészséges táplálkozás, a rendszeres sportolás, a dohányzás elhagyása mind hozzájárulhat, hogy elkerüljük a szív- és érrendszeri betegségeket. Szükség esetén – vérnyomászavar, cukorbetegség, elhízás – a gyógyszeres kezeléssel is lehet csökkenteni a kockázati tényezőket.