Laktátküszöb

Sportszív
2016-10-19
Hirtelen szívhalál szűrőcsomag
2016-11-02

Ha a teljesítményünket fokozni akarjuk, az edzésterheléseket növelni kell. Az állóképesség hatékony fejlesztésének kulcsa a tejsav-küszöb közelében végzett edzésekben rejlik. Vajon hogyan lehet megállapítani, hogy hol van ez a bizonyos küszöb? A legpontosabb és legelterjedtebb eljárás a vér tejsav-koncentrációjának mérése. Ha ez a koncentráció 4-4,5 mmol/l értéket eléri, anaerob küszöbről beszélünk. Ez az a pont, ameddig szervezetünk képes „pufferolni” vagyis egyensúlyba tartani a savasodási folyamatokat. E küszöb fölött, ha az intenzitás tovább fokozódik, a tejsav szintje ugrásszerűen megemelkedik, ami a fent említett következményekkel jár. De a tejsav nem csak ezért veszélyes. Utólagos hatásként jelentkezik a sejtek „kapuinak”, a sejtmembránoknak időleges károsodása is. Néhány órára – súlyosabb esetben napra – nehezen átjárhatóvá válik a membrán az oxigén és a tápanyagok számára. Ekkor érezzük a túl kemény edzés utóhatásaként macskásnak a lábunkat, vagy nehéznek a karjainkat. Laboratóriumban és pályán (Conconi teszt) elvégzett kísérletek ezrei bizonyították, hogy edzett sportolóknál a laktát-küszöb a maximális pulzus 87 %-nál található. Ez a maximális oxigénfelvétel 78 %-os kihasználtságánál jelentkezik. Az edzés-pulzus jól követhető a már széles körben használatos pulzusmérő monitorokkal. Emellett a légzésszám fokozódásából is becsülhetjük a laktátküszöb elérését. A kísérletek tanúsága szerint, ha a nyugalmi légzés (16 /perc) a duplájára emelkedik, átléptük a bizonyos küszöböt.

Forrás: polythlon.elte.hu