Kevés, kevesebb, semennyi – a cukorbevitel csökkentésének 6 módja

Manapság többször halljuk, hogy fogyasszunk kevesebb cukrot, mert a túl sok cukor rossz – de hogy pontosan miért is olyan rossz, azon túl, hogy hízhatunk tőle, arról már kevesebb szót ejtenek. Pedig nemcsak a súlyunk függ az elfogyasztott cukormennyiségtől, hanem a hangulatunk és az agyműködésünk is. Az elfogyasztott cukormennyiség több szempontból is hatással lehet az egészségünkre. Legtöbbször valószínűleg a hízás az oka, amiért rávesszük magunkat, hogy csökkentsük a szervezetünkbe bevitt cukrot, de a szakértők szerint más szempontokat is érdemes lenne figyelembe venni.

  • Hangulatingadozás, szorongás – nemcsak a testi, de a mentális egészségünkre is hathat a cukor. A sok cukrot fogyasztó embereknél nagyobb valószínűséggel alakul ki depresszió vagy szorongás, mint azoknál, akik kevesebbet visznek be a szervezetükbe.
  • Gombás fertőzés – a cukorfogyasztás mértéke elősegítheti a candida megjelenését, vagyis azok a nők, akik sok cukrot visznek a szervezetükbe, azok esetében nagyobb valószínűséggel jelenhet meg ez a cseppet sem kellemes fertőzés.
  • Lassabb agyműködés – a cukorfogyasztás befolyásolja a vércukor szintünket, aminek hatására az agyunk működése lelassulhat.
  • Fogszuvasodás – a fogorvosnak (mindig) igaza van, amikor azt mondja, hogy mérsékeljük a cukorfogyasztást az egészséges és gyönyörű fogsorunk érdekében.

A cukorbevitel csökkentésének 6 módja
Ha a fő célunk a cukorbevitel csökkentése, ennek legegyszerűbb módja a cukros üdítők, édességek, magas cukortartalmú készítmények elhagyása. Azonban valószínűleg még ennek ellenére is, ha nem is tudatosan, a kelleténél több cukrot viszünk be.

Néhány tipp a cukorbevitel csökkentésére:

  • 1. Cukor hozzáadása helyett ízesítsük a reggeli zabpehelyt kedvenc gyümölcsünkkel!
  • 2. A cukorral ízesített italok helyett részesítsük előnyben az alacsony cukor- és kalóriatartalmú italokat!
  • 3. Péksütemények és édességek helyett desszertnek válasszunk gyümölcsöt!
  • 4. Kerüljük a cukor használatát a sütemények és édességek készítésekor, használjunk cukor hozzáadása nélkül készült kompótokat!
  • 5. Kerüljük a ketchupot és a barbecue szószt a nagy cukortartalom miatt! Használjunk helyettük salsát, mustárt, csípős szószt!
  • 6. Olvassuk el az ételek összetételét, tájékozódjunk online az éttermek menüjéről! Ne válasszunk magas cukortartalmú ételeket!

Bár ezek a tanácsok kézenfekvőnek tűnnek, a statisztikák viszont azt mutatják, hogy a mai kor embere nagyon sok cukrot vesz magához feleslegesen. De új vizsgálatokból az derült ki, hogy a cukorbevitel csökkentése akkor is javítja az általános egészségi állapotot, ha a kalóriabevitelt nem csökkentik.