Kockázatos-e a szabadtéri edzés levegőszennyezett területen?

A kültéri levegőszennyezés számos forrásból származhat, többek között:

  • gépjárműforgalom
  • Pollen
  • Por
  • Égő fa
  • Építkezés
  • Mezőgazdasági műveletek
  • Erőművek

 

Még akkor is, ha nem edz, a levegőszennyezés egészségügyi problémákat okozhat. De a levegőszennyezés és a testmozgás kombinációjával megnő a lehetséges egészségügyi problémák kockázata.

 

Ennek a megnövekedett kockázatnak az egyik oka lehet, hogy az aerob tevékenység során rendszerint több levegőt, és mélyebben lélegezünk be a tüdőnkbe. És mivel nagyobb valószínűséggel lélegzünk szájon keresztül edzés közben, a lélegzett levegő elkerüli az orrjáratokat, amelyek általában szűrik a légszennyező részecskéket.

 

A levegőszennyezéssel kapcsolatos egészségügyi problémák a következők

 

  • Fejfájás
  • Szem-, orr- és torokirritáció
  • A légutak sérülése
  • Az asztma kialakulásának fokozott kockázata
  • A meglévő asztma állapotának romlása
  • A szívroham és a stroke fokozott kockázata
  • A tüdőrák és a szív- és érrendszeri megbetegedések okozta halálozás fokozott kockázata

 

A világ számos területén élő emberek, különösen a nagyvárosiak, rendszeresen ki vannak téve az Egészségügyi Világszervezet által javasolt határértéknél messze meghaladó légszennyezésnek. A levegőszennyezéssel és a testmozgással kapcsolatban nem világos, hogy mennyi az expozíció veszélye, vagy milyen típusú légszennyezés a legártalmasabb.

 

Mivel azonban a testmozgás egyértelmű egészségügyi előnyökkel jár, ne hagyja teljesen el az edzést, hacsak orvosa nem utasította, hogy hagyja abba. A kutatások kimutatták, hogy a rendszeres testmozgás hosszú távú előnyei meghaladják a levegőszennyezéssel kapcsolatos kockázatokat.

 

Ahhoz, hogy edzés közben a lehető legegészségesebb legyen, összpontosítson a levegőszennyezésnek való kitettség minimalizálására. A levegőszennyezés hatásait számos módon korlátozhatja, többek között:

  • A levegőszennyezés szintjének figyelemmel kísérése. A legtöbb közösség város rendelkezik légszennyezési figyelmeztető rendszerrel. Információért forduljon helyi vagy állami légszennyezés-ellenőrző ügynökséghez, helyi kórházhoz vagy orvosához. Bizonyos weboldalak tájékoztatást nyújtanak a levegő minőségéről, és a helyi rádió- és televízióállomások, valamint az újságok gyakran jelentik a levegő minőségét.
  • Az edzés óvatossága. Kerülje el a kültéri fizikai aktivitást, vagy csökkentse a kültéri edzés intenzitását és időtartamát, amikor levegőminőségi riasztást adtak ki. A légszennyezés szintje általában délben vagy délután a legmagasabb, ezért próbálja meg elkerülni a szabadtéri edzést ezen a napszakokban.

A csúcsforgalom alatt történő edzés nagy mennyiségű szennyeződést okozhat!

  • A nagy szennyezésű területek elkerülése. A szennyezés szintje valószínűleg az út 400 méteres körzetén belül a legmagasabb. A városi környezet és a kültéri dohányzási területek is magasabb szennyezettségi szintekkel rendelkeznek. Ha lehetséges, az edzés közben kerülje el az ilyen területeket.
  • Beltéri edzés. A rutinszerű, alkalmi beltéri tevékenységeket végezhet, különösen a rossz levegőminőségi napokon.

 

Ha asztmája, cukorbetegsége vagy más betegsége van, forduljon kezelőorvosához!