Szívbetegség és sportolás

A mozgásszegény életmód jelentősen növeli a szív-, érrendszeri betegségek kialakulását. Emellett fokozza az elhízásra, magas vérnyomásra, magas koleszterinszintre, illetve érelmeszesedésre való hajlamot. A rendszeres testmozgás hosszú távon javítja a vérkeringést, általa javul az állóképességünk.

Általános tévhit, hogy szív-, érrendszeri betegségek esetén nem szabad sportolni. A kezelőorvossal, továbbá edzővel egyeztetve kell felállítani egy mozgástervet, amivel állapotunk javítható, és további szövődmények elkerülhetőek.

Magas vérnyomás

A rendszeres sportolás csökkenti a vérnyomást és a nyugalmi pulzust. Hipertónia esetén kerülni kell a hirtelen mozdulatokat igénylő mozgásformákat, valamint a súlyemelés sem ajánlott. Inkább a séta, a futás, úszás, egyenletes, ritmikus elemekből felépülő edzésformák javasoltak.

Szívinfarktus

Szívrohamon átesett, ám panaszmentes betegek részére is ajánlott a napi szintű mozgás. Kezdetben kisebb intenzitású mozgások, mint séta, kerékpározás javasolt. A fokozatosságra nagyon ügyelni kell, valamint az egyéni teljesítőképességet is számon kell tartani. Ha nem okoz tüneteket a sport, az intenzitás fokozható, valamint hosszabb ideig is tarthat egy edzés.

Szívelégtelenség

Szívelégtelenségről akkor beszélünk, amikor a szívizom oly mértékben meg van gyengülve, hogy nehezen tudja ellátni pumpafunkcióját. A keringés ez által romlik, mely kihatással van az egész szervezetre. A szívizom gyengeségét több minden is, köztük a szívizmot vérrel ellátó erek, a koszorúserek betegsége okozhatja. Ilyenkor a koszorúserekben meszesedés alakulhat ki, ezáltal szűkül az átjárhatóságuk és kevesebb vért tud juttatni a szövetekhez.

Amennyiben a kezelőorvos is hozzájárul, napi 10-20 perc séta már jótékony hatással lehet keringésünkre. A cél az, hogy a koszorúserek tágabbak legyenek, a rajtuk keresztül áramló vér mennyisége több legyen.

A szív-, érrendszeri betegségek kialakulásához nagyban hozzájárul a helytelen életvitel, holott a megelőzéshez sokszor csupán az életmódot kell megváltoztatni: többet mozogni és helyesen táplálkozni.